– fordi tiden kræver et MODSPIL



14. Aug 2009

Vor tids helt

 
Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009 Politivold mod demonstranter, 13. august 2009

Vor tids helt: Den fredelige demonstrant, der er parat til at lade sig banke sønder og sammen for at forhindre statsmagtens uniformerede og brutale håndlangere i at føre medmennesker af sted til, hvad der for mange kan blive den visse død.

Vor tids helt: Den, der insisterer på at gøre en forskel også i disse for vort land så alvorlige og dystre tider.

Vor tids helt: Den, der med sin egen krop er villig og parat til at beskytte andre mod statsmagtens overgreb.

Guderne skal vide, at vi har brug for sådanne helte i denne dystre og mørke tid.

Note to non-Danish readers: These photographs show the heavy police clampdown after the eviction of about 30 Iraqi refugees from a church where they had sought shelter from the decision to send them back to Iraq. Here's BBC's take. Videos of what happened abound on the Internet - this one is quite decent.

NB: Disse billeder er screenshots taget ud fra forskellig håndholdte videoer, der ligger mange steder på nettet og uden kreditering af fotografen. Her krænker de efter min bedste opfattelse ikke nogens ophavsret. Skulle du have en anden opfattelse, og har du selv filmet disse billeder, er du velkommen til at henvende dig, og så vil du prompte blive krediteret, eller billederne pillet ned.

Kommentarer:

wolf skrev:
14/08/2009 06:33:31

Jeg har aldrig brudt mig om nogen form for martyrium, og derfor har jeg lidt svært ved at opfatte den første af "vor tids helte" som en egentlig helt. Men jeg kan godt medgive, at der er en vis gråzone mellem et martyrium og forsvar af andre, hvor man udsætter sig selv for risiko.

Carsten Agger skrev:
14/08/2009 06:41:33

Nej, jeg tænker egentlig heller ikke så meget på martyriet som på viljen til at løbe en risiko, dvs. viljen til at gøre en forskel, også selv om det koster.

Maryriet i sig selv finder jeg heller ikke interessant.

mb skrev:
14/08/2009 16:09:05

Her er nogen flere: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2009/08/14/094337.htm

Carsten Agger skrev:
15/08/2009 12:57:27

MB, disse mennesker er almindelige kriminelle og kan ikke sammenlignes med folk, der sætter deres førlighed på spil for at forsøge at forhindre, at folk bliver sendt tilbage til Irak.

mb skrev:
15/08/2009 13:14:58

Enig. Det var betjentene jeg mente.

mb skrev:
15/08/2009 14:06:53

Enig. Det var betjentene jeg mente.

Carsten Agger skrev:
15/08/2009 15:20:46

Hvis dansk politi gik ud og meldte, at de ikke vil medvirke til tvangsmæssig hjemsendelse af flygtninge til et uvis fremtid i Irak og opfordrede politikerne til at give asyl til alle her og nu, tog jeg hatten af for dem.

T skrev:
08/09/2009 10:24:21

Og jeg tager hatten af for politiet fordi de ikke kommer med den slags opfrordringer. Eller for den sags skyld opfordringer om det modsatte. Politiet er der for at tilsikre at landets love bliver overholdt. Landets love bliver bestemt af folket (repræsentativt). Ikke af 50 hylende fjolser som forsøger at påtvinge os andre deres politikse agenda. Vi lever i et demokratisk og frit samfund...endnu. Noget demonstranterne tilsyneladende ikke er de store fans af.

Carsten Agger skrev:
08/09/2009 14:04:05

T: Det er tankevækkende, at du kan spinne politiets bøllebank til fredelige demonstranter, der sidder ned og ikke gør den fjerneste modstand, til bevis for, at vi lever i et frit samfund.

Der er vist gået en stor spindoktor og/eller politiker tabt i dig!

T skrev:
08/09/2009 23:19:34

Jamen vil du så ikke være venlig at fortælle mig hvad der ville være sket hvis de "fredelige" demonstranter var lykkedes med deres forehavende? Det er jeg spændt på at høre.

Iøvrigt, så kan man af princip ikke være fredelig hvis man bevidst forhindrer politiets arbejde. Man kan allerhøjst hævde at de er íkke-voldelige. Men selv her bevæger demonstranterne sig efter min mening i en gråzone idet de fysisk blokerer for arbejdet. De bruger ikke blot slagord og giver deres mening til kende, som det er deres ret. DET havde nemli' været fredeligt.

Jeg glæder mig til at høre dit svar på hvad der ville være sket hvis demonstranterne havde fået deres vilje.

T

PS: Iøvrigt er det ret irriterende at skulle indtaste HTML kode for linieafstand hele tiden. Ka' det ikke gøres smartere?

Carsten Agger skrev:
09/09/2009 00:04:19

Jamen vil du så ikke være venlig at fortælle mig hvad der ville være sket hvis de "fredelige" demonstranter var lykkedes med deres forehavende?

Irakerne ville ikke være blevet fjernet fra kirken. Men ikke-voldelig modstand er stadig ikke "vold". Knippelslag er derimod vold.

Iøvrigt er det ret irriterende at skulle indtaste HTML kode for linieafstand hele tiden. Ka' det ikke gøres smartere?

Jo. Er du god til at skrive Blosxom-plugins? :-)

T skrev:
09/09/2009 04:37:59

Så du indrømmer altså at hvis deres forehavende var lykkedes, så var irakerne ikke blevet fjernet? På baggrund af den indrømmelse, kunne du så ikke forklare mig og 75% af den danske befolkning, hvor vores rettigheder i så fald blev af?

Et demokratisk og frit land må aldrig acceptere at dets politik dikteres af en håndfuld åndelige dværge som er villige til at anvende magt for at opnå deres mål. Det er en dybt facistisk holdning at acceptere magtanvendelse som et politisk virkemiddel i et ellers demokratisk samfund.

Bare der dog fandtes nogen som kunne beskytte den demokratiske befolkning mod disse hætteklædte facisters forsøg på at gennemføre deres agenda. Nårh jo...det har vi jo. Det hedder politiet. Og heldigvis for det. Og jeg tror også at demonstranterne skulle sætte lidt mere pris på både loven og politiet. For det er de to ting der forhindrer mig og et væld af andre danskere i gi' dem nogle velfortjente par på skrinet. Det er åbenbart det eneste de forstår.

Carsten Agger skrev:
09/09/2009 15:56:44

Nu taler vi jo ikke om rutinemæssig udsendelse af grundløse flygtninge fra Seychellerne eller Goa eller et andet ferieparadis.

Vi taler om udsendelse til et land, som Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til overhovedet, og som de udbetaler tårnhøje risikotillæg for at lokke nogen til at rejse derned i embeds medfør. En factfinding-delegation fra udenrigsministeriet, der skulle finde ud af, om det var sikkert at sende irakiske flygtninge tilbage til Irak, kom aldrig længere end til Jordan, fordi de ikke turde rejse ind i Irak (true story).

Og vi taler om en situation, hvor regeringen til protesten mod at udsende folk til et så usikkert sted siger, at det kan da godt være, men det er de da ligeglade med.

Så ærligt talt: Det krænker altså ikke dine rettigheder, om disse flygtninge kunne få lov til at blive her. Tværtimod: Denne kynisme vil utvivlsomt vokse, og hermed er det også dine rettigheder, demonstranterne kæmper for. Først kommer de efter irakerne ... og når vejen så er banet for det barbari, der ligger i at man sender børnefamilier ned i et krigshelvede, kommer de efter nogle flere - og til sidst kunne det meget vel blive dig selv eller nogen, som du har kær. Så tænkt lige over det .... og glem ikke, at de mennesker, som nu har så travlt med demonstranternes lovbrud, godt selv kan finde ud af at udtrykke foragt for loven, når det passer i deres ege kram. Se her, f.eks.

T skrev:
15/09/2009 11:44:34

Din arrogance og bedrevidende holdning om hvad mine rettigheder er (tilsyneladende noget du mener at kunne bestemme for mig) er uhyrlig. Og drop du bare forsøget på at tale udenom. Du forholder dig overhovedet ikke til at 75% af den danske befolknings rettigheder til at leve i et retssamfund blev forsøgt saboteret. Og efter din mening med rette. Det er godt nok sjældent at man møder folk der rent ud erklærer sig tilhængere af samme politiske kampmetoder som nazisterne i 30'rne.

Det viser med al ønskelig tydelighed at du slet ikke forstår konsekvenserne af sådan en handling når du ligefrem selv bringer "banken på døren" på banen. For hvad er det lige demonstranterne har forsøgt? At påtvinge den danske befolkning deres politik, udenom det demokratiske system for frie mennesker. Hvis de slap af sted med det, hvilken politisk mærkesag skal flertallet så finde sig i at blive påtvunget med magt næste gang? Kan du svare på det? Eller vil du blot endnu engang forsøge at snakke udenom og skrive om noget andet?

Når DU betaler for flygtningene, når DU betaler for politi og domstole til at holde styr på dem, når DU betaler deres uddannelse, når DU betaler deres pension, når DU betaler for deres læge og hospitalshjælp, og når DU forklarer rigtige flygtninge hvorfor vi ikke har plads til dem, SÅ kan du komme med din arrogante holdning. Indtil da, har du bare at følge de demokratiske regler i VORES frie samfund. Som VI har skabt. Flyt til Congo eller Saudi Arabien hvis du er så begejstret for vold og trusler som politisk værktøj til at opnå dine mål.

Du fatter ganske enkelt ikke hvor meget menneskelig ulykke du skaber med din holdning om at andre bare skal falde til patten fordi DU siger vi skal. Gu' vil vi ej finde os i det! Vi har bekæmpet fascismen én gang. Og vi vil gøre det igen. Politiet forsvarede vores demokratiske rettigheder foran brorsonskirken denne gang. Tro ikke at de var alene.

Carsten Agger skrev:
16/09/2009 01:30:56

JEG betaler skam også for alle disse ting, over skatten. Jeg betaler vel strengt taget også for din førtidspension, min anonyme ven ...

T skrev:
16/09/2009 16:27:00

Det er da fint hvis du betaler skat. Du er så undtagelsen for disse hjernetomme statsfinancierede ballademagere. Pointen er at du ikke har ret til at bestemme hvad JEG skal betale til, når du påberåber dig retten til at bestemme det med antidemokratiske midler. Som det var tilfældet her. Betal for det selv og lad være med at tørre regningen af på mig og 75% af den danske befolkning som ikke ønsker det!

Førtidspension? Du mener vel skattefinancieret døgenigt, ikke? Jeg arbejder for mine penge, og har altid gjort det. Og jeg tør med rimelig sikkerhed påstå at jeg har betalt mere skat i mit liv end du nogensinde kommer til. I det private produktive erhvervsliv, vel at mærke. Ikke et offentligt uproduktivt non-job.

Jeg noterer mig at de endnu engang ikke vil forholde dig til sagens kerne men blot kværulerer udenom. Og at dem du kalder for helte, blot mangler en brun skjorte og en skrårem. Du og dine "helte" er simpelthen bare forblændede af jeres egen selvfedme til at se det. Det var de også dengang. Og det ser ikke ud til at det har ændret sig selvom der er gået godt 60 år.

Carsten Agger skrev:
09/02/2010 16:36:42

T: Bla bla bla, hadefuldt sludder bla bla bla :-)

Skriv kommentar:

Angiv linjeskift ved <br> eller <p>. Du kan formattere teksten med <i>...</i> (kursiv) eller <b>...<b> (fed), ligesom du kan angive links med <a href="http://dit.link">...</a>. Andre HTML-tags kan ikke bruges.
Feltet "URL/Email" skal udfyldes, men du må gerne "camouflere" dig, hvis du ikke vil skrive din rigtige adresse.
ANTI-SPAM: Sæt et flueben i checkboxen for at angive, at du er et menneske og ikke en spamrobot.
 
Name:
URL/Email:
Comments:
ANTI-SPAM: Markér denne box/Please check this box.