– fordi tiden kræver et MODSPIL



01. Sep 2007

Bil - nej, ellers mange tak!

 
Larmende, stinkende, blikspand


Jeg bliver undertiden spurgt, om ikke jeg har brug for en stinkende, larmende, forurenende, pengeslugende, kontotømmende, overvurderet, overflødig, brandbeskattet, vanedannende, usund, stavnsbindende, asocial og livsfarlig blikkasse til at køre rundt i.

"Det ville da være meget nemmere", hører jeg - både, når jeg og børnene skal frem og tilbage mellem skole og arbejde, når jeg skal købe ind, eller man skal besøge familie på Sjælland eller forældrene i Randers, eller en besøgende evt. skal transporteres til lufthavnen.

Men hvad kunne være "nemmere" end at sætte det ene ben foran det andet, bevæge sig hen til busstoppestedet eller tog-stationen og lade sig transportere hvorhen, man nu har lyst, på den tid det nu engang tager?

Jamen, hvis nu man skal købe ind, så kan man køre i (indsæt selv navnet på passende stormagasin) og købe stort ind en gang om måneden, og så behøver man ikke bruge al den tid på ...

Og ja, det er rigtigt, så kan man vælge at bruge en halv dag en gang om måneden på at køre ud og fylde sin bil til bristepunktet med frysevarer og konserves, stresse usigeligt med at fylde bilen, bande over trafikpropper og medtrafikanter, tømme den igen, sortere alle madvarer og opmagasinere dem diverse steder hvorfra de senere måske, måske ikke vil genopstå på et middagsbord ...

Til gengæld for en sådan månedlig eller ugentlig stresstur slipper man så for ... ja, hvad man helt præcist slipper for står mig faktisk ikke helt klart. Frisk mælk og grønsager skal de fleste af os vel stadig bruge, så den månedlige powershopping kommer højst til at betyde, at man kan købe lidt mindre ind løbende, måske også lidt færre gange - helt slippe kan man ikke.

Sat overfor en daglig eller næsten daglig rutine, hvor man aldrig køber mere ind på én gang, end man kan bære, er det ærligt talt lidt svært at se den store fordel. Bortset fra, at varerne i de store kasser, hvortil man kun kan komme i bil, Bilka og Føtex og hvad de nu ellers alle sammen hedder, ofte er dyrere og af dårligere kvalitet end andre steder, fordi der ikke er nogen konkurrenter i miles omkreds.

Læg hertil, at bilens forbrugsmønster er fundamentalt asocialt: Som verden er skruet sammen, er det kun en meget lille og privilegeret del af Jordens befolkning, der har chancen for at eje en bil. Hvis forudsigelserne om energikrise og global opvarmning holder stik, vil det aldrig blive anderledes - tværtimod anførte professor Niels I. Meyer fornylig, at vores generation (og vores børns) meget vel kan blive de sidste, hvor den globale middel- og overklasse kan leve et liv i luksus; det bedste, vore efterkommere kan håbe på, er et enkelt liv uden overforbrug og nød, og hvor der næppe er basis for privat ejerskab af ret mange biler.

At bilerne også ødelægger vore landskaber og bymiljøer - ved at ophobe faciliter på steder, der er mere eller mindre utilgængelige og hvis omgivelser man i konstruktionsfasen har forvandlet til veritable månelandskaber (gå blot selv en tur nord for Gellerup i Århus ...), og ved at suge livet ud af bymidterne, hvor mennesker mødes,og ud i forstæderne, hvor mennesker kører forbi hinanden og vrisser af deres medtrafikanter, er en anden sag; bilens hegemoni tager, hvad der engang var en fundamentalt menneskevenlig byplanlægning og infrastruktur og forvandler til et larmende og benzinduftende helvede, som kun få kan føle sig tilpas i, og som de fleste haster forbi på vejen hjem til deres opvarmede, afskærmede lejligheder.

Jamen - hvis nu jeg skal besøge den og den, og den og den bor langt ude på landet, fem kilometer fra nærmeste busstoppested? Ja, så må jeg vel tage bussen så langt jeg kan og gå det sidste stykke - eller tage en cykel med i bussen, eller tage en taxa eller tage den på stop, eller ...

Pointen er, at jeg har svært ved at se, hvordan en bil skulle gøre i hvert fald mit liv den mindste smule nemmere.

Indrømmet, det er ikke ret svært at sætte sig ind i bilen og køre derhen, hvor man gerne vil - men det er heller ikke ret svært (eller dyrt, for den sags skyld) at købe klippe- eller månedskort og herefter benytte den offentlige transport, vi heldigvis stadigvæk har. Det eneste jeg for alvor kunne bruge bilen til var at tilfredsstille mit "James Bond"- eller racerkører-gen, og drøne rundt og gøre landevejene usikre i et stort svin af en firehjulstrækker.

Og det har da, indrømmet, også sin charme. Men så tror jeg såmænd, jeg var lige så godt tjent med en simulator ...

"Men", protesterer en læser eller to måske: "Jeg bor så enormt langt væk fra mit arbejde, og mine børn skal i skole 25 km væk fra mit hjem, og ved det nærmeste busstoppested tre kilometer væk går busserne kun fire gange om dagen, så jeg simpelt hen have den bil ...".

Og ja, fred være da også med det: Forskellige mennesker indretter sig på forskellig vis, og hvis nogen har valgt at indrette deres liv, så det ikke kan hænge sammen uden en bil, er det ikke noget, jeg har lyst til at blande mig i eller overhovedet have en mening om. Af og til lader jeg mig sågar villigt transportere i venner og bekendtes blikkasser uden at nogen forhåbentlig tænker det mindste ondt om dét.

Alt hvad jeg siger er, at jeg ikke vil have en sådan blikkasse, og at jeg ikke kan se, hvordan den skulle gøre mit liv nemmere; umiddelbart ville den snarere forekomme at gøre det sværere - dyrere, og mere stressende og komplekst.

Så med det forbehold følger her det svar, jeg giver til hver venlig sjæl, der spørger om jeg ikke har brug for at forsure mit liv med et benzin-duftende monstrum: Nej, ellers mange tak - jeg har det lige så godt!

Kommentarer:

Allan skrev:
01/09/2007 06:31:13

har set beregninger der viser at man skal arbejde 2 timer om dagen for at få bil... Har lovet mig selv aldrig at få sådan et skrummel..og bruge de to timer på noget fornuftigt.

filoffen skrev:
01/09/2007 17:14:31

Ja, jo, og fred med det - men du er godt klar over, at det er en ekstremt storbycentreret holdning, ikke? Det er meget svært at tage den slags forbehold helt alvorligt, når man, som mine forældre, bor på landet. Min far arbejder som skolelærer i den nærmeste by, tre kilometer væk, min mor på en tankstation 12 kilometer væk. Der er ingen busser, der går forbi hvor de bor, og de nærmeste busser går kun en 6-7 gange om dagen. Arbejde kunne man nok klare på cykel, men indkøb er det sgu' svært at klare - især tidligere da alle vi tre børn boede hjemme. Jeg kan se to - måske tre - alternativer til en bil. 1) Mine forældre flytter til byen (men hvilken? Den min mor arbejder i, eller der hvor min far arbejder?) 2) Flere busser (men det forekommer en smule overdrevet at have et stort benzinforbrugende monster af en bus drønende rundt på meget, meget, meget tyndt befolkede veje) 3) Genoptagelse af de gode gamle dages brug af hest.

Carsten Agger skrev:
01/09/2007 17:31:57

Du har ret i, at det er et storbycentrisk synspunkt. Og dog, for jeg boede selv på landet (altså uden mine forældre og deres bil) i et par års tid efter jeg blev færdig med gymnasiet, og indkøb mv. blev da på magisk vis klaret alligevel ... med en kombination af rutebil (2 kilometer væk) og cykel.

Så ofte er det et spørgsmål om, hvordan man indretter sig og ønsker at indrette sig.

Når det så er sagt er meningen med dette indlæg ikke at skyde på folk, der har bil og mener de har brug for den eller at antyde, at de burde have "dårlig samvittighed" over således at tilhøre en (globalt set) yderst priviligeret minoritet, men at forklare hvorfor jeg selv ikke ønsker at have nogen:

I wish to make an extreme statement, if so I may make a emphatic one, for there are enough champions of civilization; the minister, and the school-committee, and every one of you will take care of that, som Thoreau skrev.

filoffen skrev:
02/09/2007 17:13:59

Det forstår sig. Min pointe var sådan set også bare, at mine forældre bevidst valgte at bosætte sig på landet (min mor er ud af gammel landmandsfamilie) OG valgte at få børn (tre styks). Og i så tilfælde er det nu om dage umuligt at klare sig uden bil vil jeg mene. Og det er ikke noget de behøver at have dårlig samvittighed over - medmindre man går ind for tvangskollektivisering af os alle i store bysamfund.

Carsten Agger skrev:
03/09/2007 04:31:42

I 70erne var der faktisk en del der bosatte sig på landet og fik børn uden at have bil - som en del af alt det her kollektiv/flower power/fri kærlighed/osv. ... mine egne forældre lejede engang deres hus ud til et sådant kollektiv i en periode ...

Men det var nu bare en sidebemærkning - når du skriver, at:
...det er ikke noget de behøver at have dårlig samvittighed over - medmindre man går ind for tvangskollektivisering af os alle i store bysamfund kan jeg kun svare, at det synes jeg da heller ikke de skal - mit indlæg er som sagt ment som en kritik af prævalensen af den idé, at vi alle har brug for en bil (og endnu mere en forklaring af, at jeg ikke mener, en sådan ville give mig selv et bedre liv - selvom jeg faktisk netop nu overvejer at flytte på landet m. børn) og ikke som en "punken" af folk, der har en - det kender jeg også alt for mange af slagsen til. :-)

Kenneth skrev:
03/09/2007 05:27:40

Jeg synes det er interessant at udfordre holdningen som siger at "man skal da have en bil hvis man har råd", som jeg ofte støder på. Men jeg synes godt nok du er enøjet i din argumentation, og din post bliver nærmest til en gang pladder når du begynder at tale om at du ser det som et alternativ at "tage den på stop". Sikke en gang 70'er hippie-fis. :-) Og som en anden påpeger, er den frelste holdning temmelig urealistisk hvis man ikke bor i en storby, eller kan tage arbejde hvor som helst. Hvis man f.eks. er et par som hver især er højt specialiseret indenfor hver sit område, kan man ikke nødvendigvis finde job som er tæt på hinanden og den ene eller begge kan derfor nemt have 20-50 km til arbejde. Det er selvfølgelig et valg man tager, men nu kan vi ikke alle være børnehavemedhjælpere og lignende. Og i sådan et tilfælde kan en bil (eller to!) være med til at spare flere timers transport hver dag - tid som så kan bruges med familien, eller til at købe økologiske grøntsager hos den lokale købmand. Blot fordi du har en bil, er der jo ingen der tvinger dig til storshopping i Bilka hver anden lørdag. Og nej, jeg har ingen bil og føler mig ikke trådt over tæerne - jeg undres bare over den nærmest fanatiske ensidethed i din argumentation. Man skulle næsten tro du var gammel venstrefløjsekstremist. :-)

Allan Haverholm skrev:
15/09/2007 06:53:31

Jeg er enig med dig her, Carsten.
Biler dominerer den enkeltes hverdag, om man så er afhængig af dem som transportmiddel eller tyranniseret af andres biltrafik i storbyerne; desuden er bilismen et globalt miljøproblem, der kun bliver øget efterhånden som den kinesiske økonomi kommer på niveau med den vestlige.

Se, i min ideelle drømmeverden (og det er kun halvt humoristisk ment) var biler usexede.
Der skulle lægges standarder på deres motor-formåen, ingen biler må kunne køre over 100 km/t; alle biler skal se ens ud, og kun fåes i én farve. Jeg forestiller mig samme matte lysegrå som visse gamle traktorer. Der måtte ikke være nogen kurver på bilernes karosseri, kun plane flader der mødes i rette vinkler.
Bilens konstruktion skal først og fremmest imødese de blødere trafikanters sikkerhed. Derfor skal det være umuligt at dreje mere end 30 grader uden at sænke farten til under 25 km/t. Førersædet skulle desuden være placeret længst fremme, ubeskyttet, så frontale sammenstød rammer chaufføren værst.

Og så skal der i øvrigt pålægges alle en transportskat der skal bruges til at udbygge den kollektive trafik, særligt i landområderne, så der er garanteret 10-minutters drift morgen og eftermiddag, gratis, overalt.
Ja, når jeg bliver statsminister ... skal I bare se løjer!

Allan Haverholm skrev:
15/09/2007 06:54:24

Jeg er enig med dig her, Carsten.
Biler dominerer den enkeltes hverdag, om man så er afhængig af dem som transportmiddel eller tyranniseret af andres biltrafik i storbyerne; desuden er bilismen et globalt miljøproblem, der kun bliver øget efterhånden som den kinesiske økonomi kommer på niveau med den vestlige.

Se, i min ideelle drømmeverden (og det er kun halvt humoristisk ment) var biler usexede.
Der skulle lægges standarder på deres motor-formåen, ingen biler må kunne køre over 100 km/t; alle biler skal se ens ud, og kun fåes i én farve. Jeg forestiller mig samme matte lysegrå som visse gamle traktorer. Der måtte ikke være nogen kurver på bilernes karosseri, kun plane flader der mødes i rette vinkler.
Bilens konstruktion skal først og fremmest imødese de blødere trafikanters sikkerhed. Derfor skal det være umuligt at dreje mere end 30 grader uden at sænke farten til under 25 km/t. Førersædet skulle desuden være placeret længst fremme, ubeskyttet, så frontale sammenstød rammer chaufføren værst.

Og så skal der i øvrigt pålægges alle en transportskat der skal bruges til at udbygge den kollektive trafik, særligt i landområderne, så der er garanteret 10-minutters drift morgen og eftermiddag, gratis, overalt.
Ja, når jeg bliver statsminister ... skal I bare se løjer!

Allan Haverholm skrev:
15/09/2007 06:55:25

Jeg er enig med dig her, Carsten.
Biler dominerer den enkeltes hverdag, om man så er afhængig af dem som transportmiddel eller tyranniseret af andres biltrafik i storbyerne; desuden er bilismen et globalt miljøproblem, der kun bliver øget efterhånden som den kinesiske økonomi kommer på niveau med den vestlige.

Se, i min ideelle drømmeverden (og det er kun halvt humoristisk ment) var biler usexede.
Der skulle lægges standarder på deres motor-formåen, ingen biler må kunne køre over 100 km/t; alle biler skal se ens ud, og kun fåes i én farve. Jeg forestiller mig samme matte lysegrå som visse gamle traktorer. Der måtte ikke være nogen kurver på bilernes karosseri, kun plane flader der mødes i rette vinkler.
Bilens konstruktion skal først og fremmest imødese de blødere trafikanters sikkerhed. Derfor skal det være umuligt at dreje mere end 30 grader uden at sænke farten til under 25 km/t. Førersædet skulle desuden være placeret længst fremme, ubeskyttet, så frontale sammenstød rammer chaufføren værst.

Og så skal der i øvrigt pålægges alle en transportskat der skal bruges til at udbygge den kollektive trafik, særligt i landområderne, så der er garanteret 10-minutters drift morgen og eftermiddag, gratis, overalt.
Ja, når jeg bliver statsminister ... skal I bare se løjer!

Allan Haverholm skrev:
15/09/2007 12:45:59

Undskyld. Blev lidt ivrig på "submit"-knappen dér ...

Carsten Agger skrev:
15/09/2007 13:07:56

No problem - tak for dine kommentarer (jeg sletter de overskydende eksemplarer ved lejlighed - i mellemtiden venter jeg spændt, om du skulle have nogle svar til mine indvendinger mod dit Photoshop/GIMP-indlæg ...).

Skriv kommentar:

Angiv linjeskift ved <br> eller <p>. Du kan formattere teksten med <i>...</i> (kursiv) eller <b>...<b> (fed), ligesom du kan angive links med <a href="http://dit.link">...</a>. Andre HTML-tags kan ikke bruges.
Feltet "URL/Email" skal udfyldes, men du må gerne "camouflere" dig, hvis du ikke vil skrive din rigtige adresse.
ANTI-SPAM: Sæt et flueben i checkboxen for at angive, at du er et menneske og ikke en spamrobot.
 
Name:
URL/Email:
Comments:
ANTI-SPAM: Markér denne box/Please check this box.