– fordi tiden kræver et MODSPIL

22. Nov 2006

Bhoot

 
Bhoot
Den unge børsmægler Vishal (spillet af Ajay Devgan) og hans kone Swati (Urmila Matondkar) søger lejlighed i Mumbai, og tror langt om længe at have fundet deres drømmebolig på 12. etage i et højhus, værten ikke har kunnet leje ud, fordi den tidligere beboer sprang eller faldt ud fra altanen.

Dette bekymrer ikke Vishal, der dog ikke ser nogen grund til at nævne det for sin hustru.

Kort efter deres indflytning begynder der at ske underlige ting for Swati: Pludselig står en kvinde med ligsort hud bag hende i spejlet, hun vågner midt om natten badet i sved og drømmer, at hun bliver kvalt, og snart dukker den døde kvinde Manjeet op over det hele.

Vishal søger først hjælp hos psykiateren Dr. Rajan (Victor Bannerjee), som mener at Swati lider af Multiple Personality Disorder.

Da situationen udvikler sig, og Swati bliver mere og mere tydeligt besat, søger Vishal i desperation hjælp hos åndemaneren Sarita (spillet af Rekha). Da husets portner samtidig findes død med halsen drejet 180 grader, får Vishal og Swati også den geskæftige Police Inspector Liyaqat Qureshi (Nana Patekar) på halsen.

Vishal er klemt mellem Dr. Rajans og inspektør Qureshis vantro og truslen fra hvad det nu end måtte være, der har overtaget hans kone - og scenen er sat for le grande finale ...

BHOOT er faktisk en effektivt fortalt gyser, en uhyggelig og i grunden intelligent besættelseshistorie med elementer fra DEN SJETTE SANS såvel som fra EXORCISTEN. Den er ikke så uhyggelig som den japanske udgave af genren (f.eks. The Grudge), men til gengæld er "rammehistorien" mere traditionel, måske som en god gammeldags spøgelseshistorie fra det 19. århundrede - udsat for det 21. århundredes japansk-inspirerede effekter.
Bhoot: Swati
Er der en svaghed, er det måske i sidste instans i samspillet mellem Vishal og den rationelle og vantro Dr. Rajan, og måske Rekhas åndemaner er en smule overspillet. Ellers fungerer skuespillerne godt, med den altid stærke Ajay Devgan overfor Urmila Matondkar, der som skiftevis besat og skræmt fra vid og sans skal dække et bredt spektrum af følelser og udtryk.

Nana Patekar er som altid en fornøjelse som den underfundige Inspector Qureshi.

Alt i alt som sagt en effektivt fortalt og ganske uhyggelig omend rimeligt traditionel gyserfilm.

BHOOT, Indien 2003. Instrueret af Ram Gopal Varma med manuskript af Lalit Marathe og Sameer Sharma. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.

Kommentarer: