– fordi tiden kræver et MODSPIL

21. Jul 2006

Dilwale Dulhania Le Jayenge

 
Dilwale Dulhania Le Jayenge
Chaudhry Baldev Singh (Amrish Puri) bor i London med sin hustru og sine to døtre, men hans hjerte vil altid bo i Punjab, hvor han har hjemme.

Singhs ældste datter Simran (spillet af Kajol) er lovet væk til Kuljit (Parmeet Sethi), søn af Chaudhrys bedste ven, som stadig bor hjemme i Indien.

Inden brylluppet får Simran dog lov til at tage en måned på Eurail med sine veninder, og her møder hun den irriterende og påtrængende dagdriver og uromager Raj (Shahrukh Khan), som det ved hjemkomsten til London går op for hende, at hun er blevet forelsket.

Da faderen får nys om dét, bliver han ude af sig selv af raseri og beslutter, at hele familien straks skal rejse tilbage til Indien og aldrig komme tilbage og Simran giftes med det samme, så familien ikke risikerer at blive yderligere inficeret med den slags vestligt tøjeri.

Raj, der også er forelsket i Simran, følger efter og begynder at lægge en plan: Hvordan sikrer han, at Simran kommer til at gifte sig med ham og ikke med Kuljit?

Simran foreslår, at de skal løbe væk sammen, men Raj nægter blankt: Han vil ikke giftes med hende mod familiens ønske, han vil modtage hende af faderen.

Og for at opnå dét bruger han de sidste dage inden brylluppet til at gøre sig uundværlig i både brudens og gommens familie ...

Med Dilwale Dulhania Le Jayenge ("Den med det store hjerte tager bruden") er vi ovre i den genre, som de fleste plejer at forbinde med Bollywood i egentlig forstand: Romantisk drama - i dette tilfælde en rigtig romantisk komedie, hvor (tror jeg godt, jeg tør afsløre) de elskende får hinanden til slut og ikke et øje er tørt.

Som mange andre indiske film brækker den ligesom midt over, så den føles som to film, én før og én efter pausen.

Filmens første halvdel handler om Simran og hendes familie, om deres liv som indiske indvandrere i London og om Simrans møde med den uansvarlige, påtrængende og irriterende Raj.
Amrish Puri: DDLJ
Anden halvdel handler om Simrans og Rajs kærlighed og om Simrans kamp mod et ægteskab, som hun ikke ønsker, men hendes far insisterer på, og om Rajs helt elementære tro på, at eftersom han elsker Simran mere, så kan det ikke gå anderledes, end at han vil få hende, hvoraf filmens titel: Den med det stærke hjerte tager bruden.

Mens første halvdel godt kan føles lidt langtrukken og død i perioder (flotte europæiske landskaber, men lovlig meget glamour efter min smag) tager filmen for alvor fart i anden halvdel, og den er underholdende, farverig (helt bogstaveligt fyldt med farver fra den traditionelle indiske klædedragt og Punjabs sennepsmarker) og livsbekræftende.

Den er også den første af en lang række film med Shahrukh Khan i rollen som romantisk helt, mange gange igen overfor Kajol - filmen succes var således en medvirkende faktor ved begges gennembrud som helt store stjerner.

Anmelderen Charles Taylor fra Salon.com skrev om denne film, at:
It's a flawed, contradictory movie - aggressive and tender, stiff and graceful, clichéd and fresh, sophisticated and naive, traditional and modern. It's also, I think, a classic.
Og herfra kan vi kun tilslutte os: Dens fejl og fremmedartede normer til trods er den én af Bollywoods klassikere og ganske enkelt en stor fornøjelse at se - bortset fra de døde perioder i første halvdel - og elementært livsbekræftende i sin enkle morale.
Shahrukh + Kajol

DILWALE DULHANIA LE JAYENGE, Indien 1995. Instrueret af Aditya Chopra med manuskript af Aditya Chopra og Javed Siddiqui. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.

Kommentarer: