– fordi tiden kræver et MODSPIL

04. May 2007

Eklavya

 
EklavyaI det antikke epos Mahabharata er Eklavya en kasteløs bondredreng, der opsøger den store kriger og lærer Drona og beder om at blive hans elev - han vil gerne lære krigskunst og især bueskydning. Drona afviser ham: Skulle han, som ellers kun underviser rigets prinser, tage en så lav person som elev?

Eklavya går slukøret hjem og bygger i stedet en lerfigur af Drona, som han træner foran og ærer som sin lærer. Mange år efter støder Drona tilfældigvis på ham igen, og det går op for ham, at Eklavya er landets bedste bueskytte, som endog overgår hans egen elev, prins Arjuna.

Drona spørger nu Eklavya, hvem der er hans lærer, og Eklavya svarer, at det er han selv. Drona spørger så, om ikke han har glemt at betale for undervisningen? Eklavya spørger, hvad det skal være, og Drona, der ikke kan leve med at se prins Arjuna relegeret til andenpladsen, svarer: Din højre tommelfinger.

Eklavya smiler, tager sin kniv og skærer tommelfingeren af, så han kan overrække den til sin lærer. Og således gik det til, at pandavaen Arjuna trods Eklavyas anstrengelser alligevel endte med at være landets største bueskytte.

I filmen Eklavya tjener denne myte som baggrund for fortællingen, en kontekst for hovedpersonens selvopofrelse og for den sociale indignation overfor en døende, dekadent og grådig kongeslægt, der også gennemsyrer fortællingen.

Eklavya (spillet af Amitabh Bachchan) er en vagt ud af en gammel slægt af vagter, der i århundreder har stået i den samme Rajput-kongefamilies tjeneste - en kongefamilie, der i den moderne republik Indien naturligvis ikke længere har nogen egentlig økonomisk magt, men dog stadig holder strengt på formerne, titlerne og godset.

Ved fortællingens begyndelse dør dronningen Rani Suhasinidevi (spillet af Sharmila Tagore) under mystiske omstændigheder, og mens kongen er ved at gå til bunds i arrogance og selvmedlidenhed, vender sønnen Harsh (Saif Ali Khan) tilbage fra London, hvortil han nærmest er flygtet for at undgå stemningen i hjemmet.

Eklavya, Den lokale politichef, den kasteløse Pannalal Chohar (Sanjay Dutt lige i øjet!) begynder meget mod sin vilje at efterforske dronningens død og en række mystiske trusler mod kongen - hans afsky for kongefamilien overgås kun af hans næsegruse beundring og respekt for Eklavya, der selv på sine gamle dage er en sand mester med alle slags våben. Harshs tilbagekomst og dronningens død sætter dog gang i en blodig kædereaktion, som kommer til at vende op og ned på kongefamilien og dens forhold til de omliggende bønder ...

... og ret meget mere kan man dårligt fortælle af filmens handling uden at røbe for meget.

Man kan vist roligt sige, at indisk film er inde i en bølge for øjeblikket - 2006 bød på helt usædvanlige præstationer som Rang De Basanti, Omkara, Krrish, Fanaa og Dor, og EKLAVYA lægger sig smukt i forlængelse af denne bølge.

Fortællingen er af episke dimensioner, med en historie som en Shakespearesk iscensættelse af Poes The Fall of the House of Usher, og et meget fornemt iscenesat kongeligt miljø - på en gang middelalder og moderne Rajsthan, på en gang dybt depraveret og smukt, på en gang prangende og spartansk.

Eklavya, Amitabh Bachchan Som så ofte med indisk film er dette et værk, der i allerhøjeste grad vinder på sine lyriske kvaliteter. Og som så ofte er det i det mere episke, at den ender med alligevel ikke at være helt tilfredsstillende. Problemer er måske lidt, at filmen begynder med at slå et større brød op, end den ender med at kunne bage - kører det hele op til en tragisk konflikt, der i løbet af filmens sidste femten minutter pludselig falder på plads i en happy ending.

Det er ærgerligt, for EKLAVYA har fat i så mange ting - en fornem æstetik, en uforglemmelig stemning, og blændende præstationer fra nogle af Indiens bedste skuespillere, hvor det er svært ikke som sædvanligt at fremhæve Amitabh Bachchan, Saif Ali Khan og Sanjay Dutt.

Ærgerligt, fordi den kunne have været et uforglemmeligt mesterværk. Nu er den så endt med "blot" at være en god, smuk og yderst seværdig film med en lidt utilfredsstillende slutning. Og det er jo, når alt kommer til alt, heller ikke så ringe endda.
Eklavya
EKLAVYA, Indien 2007. Instrueret af Vidhu Vinod Chopra med manuskript af Vidhu Vinod Chopra og Abhijit Joshi. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Bazar Vest, Århus.

Kommentarer: