– fordi tiden kræver et MODSPIL

09. Sep 2006

Silsiilay

 
Silsiilay
Med Shahrukh Khan på pletten i en cameo som fortæller er Silsiilay en på mange måder ganske utraditionel film:

Det er en episodefilm om tre kvinder, som alle er midt i et brud med manden i deres liv - og, som fortælleren Khan forklarer i indledningen, om hvordan de alle kommer ud af dette brud med deres uafhængighed og selvrespekt i behold.

I den første historie er det filmstjernen Zia (spillet af Bhoomika Chawla), der er i gang med et giftigt brud med den spillegale Neil (Rahul Bose), som allerede har fundet en ny kæreste og som hun gerne ville have haft et barn med. Dette giftige opgør slutter med en ikke mindre giftig gotcha til Neil, som det være langt fra mig at afsløre her ...

Anden historie er en lidt for forudsigelig tyggegummiromance om den kønne Anushka (Riya Sen), der er splittet mellem kvindebedåreren Nikhil, der vil i seng med hende og den pæne, stabile Tarun, der vil giftes.

Den tredje og bedste historie handler til gengæld om den troskyldige Rehana (spillet af Tabu), som tog til Mumbai for at gifte sig med enkemanden Anwar - og om den styrke, der tillader hende at forlade ham og fortrænge ham fra sit liv, da hun opdager, at han er hende utro.

Silsiilay er et eksempel på en film, som næsten er mere interessant, end den er god: Historierne fremstiller for det første de kvindelige hovedpersoner som utvetydigt stærkere og mere sympatiske end de mænd, de gør op med, ligesom den gør op med forestillingen om, at det er "forkert" eller "umoralsk" af en kvinde at vedgå sin seksualitet, sådan som den er.

Filmen er samtidig langt mere direkte i sin skildring af seksuelle forhold, end man traditionelt har set i indiske film; dette skal dels ses som udtryk for, at tiderne er ved at ændre sig, dels for, at dette er en forholdsvis smal film, som ikke forventer eller søger at blive det helt store box office-hit.

Men er det så en god film?

Som jeg ser det, er den underholdende, men har nogle svagheder: For det første er der for mange sange, og de, som er der, er ikke noget særligt - og for det andet er den midterste historie som sagt et svagt led, som gør filmen som helhed mindre tilfredsstillende.

Hvilket er synd, for ideen med en sådan "mosaik" af tre stærke kvinders liv og deres griben ind i hinanden kunne godt have fortjent at blive fortalt lidt mere effektivt. Lad os håbe, at instruktøren Khalid Mohamed kan vende stærkere tilbage i sin næste film.

I mellemtiden er Silsiilay underholdende og såmænd også værd at se - men på grund af sine svagheder desværre ikke ret meget mere.
Silsiilay

SILSIILAY, Indien 2005. Instruktion og manuskript: Khalid Mohammed. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.

PS:
Vi kan også sige det med instruktørens egne ord, post factum:
'Silsiilay' isn't a big film. But it's a large-hearted film. It doesn’t have heaving bosoms. But it has a large heart... and, hey, there’re lots of slurpy kisses between Ashmit and Riya.

Kommentarer: