– fordi tiden kræver et MODSPIL

07. Feb 2014

Pressemeddelelse: Østjyder i kamp for et NEJ i MAJ

Ca. 50 østjyder havde fundet vej ned i PROSAs kantine for at deltage i opstarten af den østjyske kampagne mod EUs patentdomstol.

PRESSEMEDDELELSE

Initiativet Nej i maj

6. februar 2014

Østjyder i kamp for et NEJ i MAJ!

I går aftes d. 5. februar stimlede godt halvtreds østjyder sammen i en fagforeningskælder i Aarhus. På dagsorden var oplæg om EU-patentdomstolen og opstart af en oplysningskampagne imod den. Anledningen er danskernes folkeafstemning om domstolen d. 25. maj i år, og alle fremmødte gav hinanden hånden på, at de vil give tilhængerne af domstolen kamp til stregen, på trods af at regeringen og det meste af folketinget vildleder i argumentationen for domstolen.

En af de mange østjyder, der har meldt sig som aktiv i kampagnen NEJ i MAJ, er Esben Hansen på 30 år fra fagforbundet PROSAs ungdomsudvalg. Han arbejder til dagligt som programmør i en mindre dansk IT-virksomhed, der udvikler innovative softwareløsninger og hjemmesider. Esben udtaler:

"Mødet i dag var en stor succes! Folk mødte talstærkt op og man kunne mærke en stærk kampgejst for at yde modstand. Især efter det meget faktuelle oplæg, hvor det stod klart for folk, hvor stor skade en dansk tiltrædelse til EU-patentdomstolen vil forvolde. Kampagnen NEJ i MAJ er nu skudt i gang, og vi vil samle alle, der på et solidarisk grundlag vil arbejde for et NEJ til EU-patentdomstolen. Der er brug for en fælles indsats, og lægger vi alle vores kræfter sammen, så tror jeg på, at vi kan vinde folkeafstemningen!"

Stormødet for kampagnen indledtes med oplæg af PROSAs tidligere formand Peter Ussing og bestyrelsesmedlem i IT-Politisk Forening Ole Tange. Oplægget vakte harme hos mange af de fremmødte, bl.a. aktivist Carsten Agger, der er softwareudvikler i en østjysk open source virksomhed.

Carsten udtaler:

"Både Dansk Industri og den nu aftrådte erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) vildleder danskerne på det groveste, når de påstår, at der ikke findes softwarepatenter i Europa. Den retorik vil tilhængerne uden tvivl fortsat forsøge at overdøve os modstandere med, men på mødet i aftes blev det lagt frem sort på hvidt, at softwarepatenterne allerede i dag eksisterer i stort antal ved Den Europæiske Patentmyndighed (EPO). Den italienske advokat Carlo Piana, der bl.a. har ført nogle af de store monopolsager mod Microsoft på europæisk plan, har så sent som i dag udtalt, at softwarepatenter allerede nu er et stort problem i EU. De eksisterende softwarepatenter fra EPO er kun en lille forsmag på, hvad vi kan vente os, hvis enhedspatentet bliver en realitet. Den nye patentdomstol vil da være eneste appelmulighed - og denne gang vil patenterne i modsætning til i dag have fuld gyldighed i hele EU."

Esben fortsætter:

"Hvis vi ikke får smækket døren i for softwarepatenterne er det især IT-brugerne i de små og mellemstore virksomheder, der kommer til at opleve de ubehagelige følger. Patenttroldene skyr ingen midler, når de først stjæler eksisterende opfindelser, og dernæst opkræver licenser hos software brugerne, som man har set det flere gange i USA. Årligt er det under én procent af de danske virksomheder, der søger patenter i Europa, men alle små og mellemstore virksomheder anvender software og vil derfor blive ramt af de negative sider ved EU-patentdomstolen." Ved mødet var der bl.a. oplæg ved Peter Ussing (PROSA) og Ole Tange, IT-Politisk forening (billedet).

Kommentarer: