– fordi tiden kræver et MODSPIL

29. Nov 2005

13% af alle europæere blogger?

 
Trivia - men set på Jyllands-Postens Internetudgave:
Ifølge nye tal fra European Interactive Advertising Association (EIAA) bruger europæerne stadig mere tid på nettet. I gennemsnit tilbringer de europæiske netbrugere 10 timer og 15 minutter om ugen på nettet. Det er 17 pct. mere end i 2004, hvor gennemsnittet lå på otte timer og 45 minutter. I forhold til 2003 er der tale om en stigning på 56 pct.
(...)
Blandt de adspurgte fortæller 29 pct. at de henter musik mindst en gang om måneden, 12 pct. henter podcasts og 13 pct. blogger på nettet. En tiendedel bruger muligheden for at føre telefonsamtaler over internet.
Selvom jeg godt har lagt mærke til, at der efterhånden er en del blogs rundt omkring, forekommer det lidt i overkanten - jeg har indtil videre troet, at antallet af blogs i Danmark skulle tælles i (mange) hundreder eller (få) tusinde(r) snarere end titusinder.

Et blik på den originale pressemeddelelse fra EIAA viser dog, at den tilsyneladende er god nok; under overskriften "Europe’s Sophisticated Internet Users" læser vi:
The EIAA study also reveals the extent to which internet users are embracing the new technologies and services now available on the internet. Increasing broadband penetration across Europe is turning consumers into much more sophisticated internet users. 29% of those questioned download music at least once a month, most likely driven by the arrival of a wave of online music stores such as Apple’s iTunes.

Blogging is also becoming increasingly popular with 13% regularly contributing to online blogging sites while 12% are downloading podcasts at least once a month.
Ja, jo - 13% af de 7000 adspurgte, som antages at udgøre et repræsentativt udsnit. Mon ikke der er en eller anden fejlslutning gemt et sted - måske de f.eks er kommet til at rode "blogging" sammen med al anden online-debat? Er der andre derude i blogosfæren, der har en mening om det spørgsmål?

Update, 1. december 2005 kl. ca. 20:

Morten Nielsen siger:
Tjo, det kan være en sammenblanding af termer, men det kan også være et spørgsmål om at have et for snævert interview-grundlag.

Jeg har tidligere observeret, hvordan Politiken har benyttet tal fra et Internet-målingsselskab (jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det er stiftet af Politiken og JyllandsPosten) som om der var tale om noget der var repræsentativt for hele befolkningen. (Journalisten som havde skrevet artiklen fattede ganske enkelt ikke hvad jeg brokkede mig over :-) men det gjorde ham fra selskabet, som han havde videresendt mit brok til).

Man må formode, at folk der siger ja til at være med i et internet-panel befinder sig i et forholdsvist snævert sub-segment af befolkningen, hvorfor der så også vil være noget større sandsynlighed for, at selvsamme borgere selv foretager sig noget på nettet.

Men det er så bare min umiddelbare opfattelse, man skal nok studere EIAA og deres metoder grundigt for at kunne sige noget mere sikkert.
Ja, måske det er noget i den retning - jeg mener: Måske det ikke blot er 13% af alle netbrugere, men 13% af et panel af folk, der har meldt sig frivilligt men alligevel antages at være repræsentative? Vi takker i alle tilfælde for kommentaren.

Kommentarer: