– fordi tiden kræver et MODSPIL



27. Apr 2007

Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti i nazihilsen

 
Læser vi i hvert fald i BT:
Ifølge Morten Messerschmidt havde han, sammen med nogle venner, hældt en masse fadøl indenbords til åbningen af restauranten 'Grøften', der ligger i Tivoli.

Stemningen var steget så meget, at han efter en heftig diskussion med det tidligere socialdemokratiske folketingsmedlem, Torben Lund, valgte at bryde ud i tysk sang og heile.

Dot Wessmann overværede episoden.

- Jeg ved ikke hvad der pludselig stak ham. Det kom fra en blå himmel. Jeg kiggede på ham og sagde: 'Så tager vi en slapper, Morten,' siger Dot Wessmann til B.T..

Hovedpersonen selv, husker ikke ret meget fra aftenen
Måske det var tid at minde om, at Dansk Folkeparti oprindelig var navnet på et nazivenligt parti under besættelsen - og Messerschmidt har åbenbart taget fejl af, hvilke af de to partier han er medlem af?

PS:
Messerschmidt benægter kraftigt BT's referat, men indrømmer dog først og fremmest, at han ikke kan huske ret meget. Måske drukkenskaben fik munden til at flyde over med, hvad hjertet var fuldt af?

Update, kl. 19:25
Socialdemokraten Torben Lund har bekræftet historien.

Kommentarer:

Safia Aoude skrev:
27/04/2007 07:51:28

Nej, ved du nu hvad, Carsten!?! Du mener da vel ikke i ramme alvor, at DF skulle læne sig op ad national-socialismen??? De stakkels forfulgte mennesker - jeg har hørt en fugl synge om, at du nu bliver ekskluderet (jeg ved bare ikke fra hvad, men det skal jeg nok finde ud af). Skam dig at genere den pæne unge mand.

viktor skrev:
27/04/2007 08:42:45

Det kan man vist kalde grov selv-censur af ytringsfriheden. Lad dog bare narren heile og bejle til Hess og Hitler, så vi kan kende ham for hvad han er. "Men vælgerne, Pia, de vil ikke forstå det", "shh, Morten", ikke så højt. Dagen kommer snart, min prins, hvor vi ej længre behøver at forstille os."

Carsten Agger skrev:
27/04/2007 08:53:15

@Safia: Nu er jeg jo så heldig, at jeg kan nøjes med at citere BT, så jeg skulle være på den sikre side.

@Viktor: Ja, jeg går egentlig også ind for bare at give højrekræfterne al den ytringsfrihed, de gerne vil have, og som de selv tager på Internettet.

Lad dem sige, som de vil - svarende til at give dem en skovl, så de kan grave deres egen grav ...

falkeøje skrev:
28/04/2007 04:29:03

Hvor mange kommunister har ikke i tidens løb, både overrislet og ikke, hilst med kommunisternes Rød Front hilsen med højre hånd knyttet og løftet? falkeøje

Kimpo skrev:
28/04/2007 06:01:06

http://www.kimporator.dk/?p=120

Carsten Agger skrev:
28/04/2007 06:43:13

Tak for linket til din lille anekdote, Kimpo!

Lad mig gentage, hvad jeg skrev i en kommentar ovre hos Raapil:

Ja, jeg hælder også imod ikke at lægge for meget i Messerschmidts enkelte udskejelse - jeg er imod ham, rent politisk, p.gr.a. hans synspunkter og ikke p.gr.a. en enkelt tvivlsom provokation i fuldskab.

Det er, som nogen har observeret, et underligt totalitært meningstyranni, der åbenbart har bemægtiget sig Danmark, en besynderlig moraliseren (jantelov? Ved jorden at blive-mentalitet?)

Dragnan skrev:
30/04/2007 05:31:05

Nu aner jeg ikke hvad der er sket - kun fra BT og det er ret sparsomme info, der er kommet om hvad MM skal have sunget. Politisk set er jeg ANTI DF, men jeg kan ikke lade være med at tænke, om det der her er sket ikke blot er en enkelt udskejelse i fuld tilstand i den danske offentlighed. Noget sådant har jo - for celebs - ofte den bagdel, at man bliver hængt ud i medierne. (Jf Sisse Fisker oma.) Det skal nævnes at jeg (som tidligere har været bosat i Tyskland) godt kender den tyske nationalhymne (Einigkeit und Recht und Freiheit) og at den sang bestemt ikke er af nazistisk karakter i modsætning til de to første vers af "Das Lied der Deutschen", som nu er ulovlige i henhold til den tyske forfatning. Desværre har danskere en tendens til at kalde alt hvad der kommer fra Tyskland for nazistisk. Således er jeg blevet tilsvinet for at være nazist - blot for at have tyske nummerplader på min bil. Er dette en gerne set Hetz? Eller har MM virkelig sunget de forbudte vers? Vi aner det ikke. Kun folk, der har været i direkte kontakt med MM den aften kan sige det. Enkelte af disse var så stang stive, at de selv ikke vil kunne huske det. Andre var pinligt ædru - og en af dem siger: "NEJ, han har ikke sunget nazistiske viser". Hvem af Jer kan i øvrigt sige sig fri af at have sunget det første vers af "Das lied der Deutschen" i en brandert? /Anders

Skriv kommentar:

Angiv linjeskift ved <br> eller <p>. Du kan formattere teksten med <i>...</i> (kursiv) eller <b>...<b> (fed), ligesom du kan angive links med <a href="http://dit.link">...</a>. Andre HTML-tags kan ikke bruges.
Feltet "URL/Email" skal udfyldes, men du må gerne "camouflere" dig, hvis du ikke vil skrive din rigtige adresse.
ANTI-SPAM: Sæt et flueben i checkboxen for at angive, at du er et menneske og ikke en spamrobot.
 
Name:
URL/Email:
Comments:
ANTI-SPAM: Markér denne box/Please check this box.