Fri software i undervisningssystemet - og andre steder
Nu skrev jeg i går om Edubuntu, en variant af den populære Linux-distribution Ubuntu med særlig vægt på programmer, der egner sig til brug i undervisningen - suppleret med fri software til registrering af fremmøde, klasselister, kalender, skemalægning osv., samt værktøjer til nemt og enkelt at sætte et netværk op med én central server og elevernes og lærernes arbejdsstationer som tynde, evt. diskløse klienter - hvilket vil sige, at en skole blot vil behøve én (forholdsvis stor) server og vil kunne sætte gamle, evt. brugte eller donerede computere op som terminaler.
En skole vil dermed kunne få et netværk op at køre for næsten ingen penge sammenlignet med, hvis man skulle ud at købe tidssvarende PC'er med Windows-licens suppleret med en Windows-server, osv.
Edubuntu bruges bl.a. af det sydafrikanske projekt Tuxlabs, der netop specialiserer sig i at sætte fungerende systemer op i skoler i Sydafrikas allerfattigste områder - foreløbig i Western Cape, Eastern Cape og Limpopo.
Tuxlabs financieres af filantropen Mark Shuttleworth, som også er (penge-)manden bag Ubuntu-projektet, og som derigennem håber at kunne hjælpe nogle af landets fattigste skoler til at fungere bedre og give deres elever nogle af de samme teknologiske muligheder, som de også har i mere priviligerede dele af landet.
Edubuntus baggrund er dermed Shuttleworths interesse for at styrke uddannelsessystemerne overalt, men især i den 3. verden - ved at skabe et frit og letanvendeligt state of the art-system for skoler. Lignende initiativer eksisterer også andre steder, f.eks. i det norske Skolelinux, som allerede er installeret i over 200 skoler i Norge og andre steder.
Og undervisningssystemet er netop også et (undskyld mig) skoleeksempel på fordelene ved fri software: Man har lov til at distribuere det gratis, og man behøver ikke lade konkurrerende firmaer gøre det samme arbejde to gange i hver deres system - i stedet kan alle parter arbejde sammen om at lave det bedst mulige system, og når først én del af systemet er på plads, har alle ret til at bruge og forbedre det.
Der er da også et omfattende samarbejde mellem Edubuntu og Skolelinux - noget, man næppe ville have set, hvis der havde været tale om konkurrerende kommercielle firmaer.
Men i sidste ende er det skolerne - der udstyres med frie, billige, gode og sikre systemer - der ender med at vinde.
Var der nogen, der sagde patientjournaler?