Gyserforsider galore
Fra min barndom husker jeg GRU og Interpresses øvrige gyserudgivelser,
der skiftevis tiltrak mine små uskyldige øjne og skræmte livet af
deres bærer.
Senere lykkedes det mig at slå kløerne i mere intelligente og
raffinerede
gysere i skikkelse af Williams' store Skræk-bog med EC-serier fra 1973
samt Interpresses forsøg med samme i midt-slut-firserne - men de
Warren-udgivelser, som især GRU var baseret på, var nu på ingen måde
uefne.
Gathering Darkness har nu
samlet omslagene fra alle de tidlige
Eerie,
Creepy
og
Vampirella,
som de danske blade GRU og VAMPIRELLA byggede på, og omslag fra ECs
udgivelser er på vej - en fascinerende samling af kunstværker fra en
tid, hvor der
virkelig var gyserserier til.
[ agger, Tue 14 Jun, :12:52:
/tegneserier] -
kommentar(er) -
link
Orgie i Disneyland
Paul Krassner, i 1966 redaktør
af bladet
The Realist,
fortæller:
When Walt Disney died, in 1966, I somehow expected Mickey and Donald
Duck and all the rest of the gang to attend the funeral, with Goofy
delivering the eulogy and the Seven Dwarfs serving as pallbearers.
Disney was their Creator, and he repressed all his characters’ baser
instincts, but now that he had departed, they could finally shed their
cumulative inhibitions and participate together in an unspeakable
Roman binge, to signify the crumbling of an empire.
On behalf of my magazine, The Realist, I contacted Mad’s Wally Wood
and, without mentioning any specific details, told him my general
notion of a memorial orgy at Disneyland ...
Fra
LA Times - via
BoingBoing.
[ agger, Fri 13 May, :08:46:
/tegneserier] -
kommentar(er) -
link
Free Comics
I min søgen efter inspiration til en helt anden slags indlæg gik jeg
i dag ned på min stamcafé for at meditere over en capuccino (vel,
egentlig var det varm chokolade og jeg
har slet ikke nogen
stamcafé, men det andet lyder mere checket).
Midt i mine dybe tanker faldt mit blik pludselig på noget, jeg ikke
havde set før: Et lille hæfte, hvis titel lokkende proklamerede:
Free Comics.
Jeg samlede straks hæftet op, og ved nærmere eftersyn viste det sig,
at det var præcis, hvad det gav sig ud for: Et nyt (sådan da!)
tegneserieblad, der uddeles gratis. "Hvordan &/&%%¤&%!!! mon de
financierer det," nåede jeg at tænke, inden jeg fik åbnet bladet,
og det lidt skuffende svar sprang mig i møde. Selvfølgelig. I en tid,
hvor bybilledet om morgenen nærmest overtages af uddelere af
gratisaviser, hvor sagesløse forbrugere med en postadresse begraves
under en syndflod af papirbaseret spam, og hvor end ikke et busstoppested
kan opføres uden en sponsor, var det kun et spørgsmål om tid,
før nogen ville lancere et reklamefinancieret tegneserieblad.
Ikke, at reklamekoncentrationen er specielt stor - i nr. 16 og 17, som er de
eneste
numre, jeg har set, er der reklamer på 12 ud af 32 sider, hvilket er
aldeles OK.
Men holder konceptet så? Er bladet så at sige de 0 kroner og 0 øre
værd, som vi giver for det? Vel, det er trist at måtte sige, at
selvom bladets bidrag alle er indenfor den humoristiske genre, er de fleste
af serierne noget umorsomt skrammel. Dette gælder "perler" som Anders
Brønseruds OTTO, Jacob Rask Nielsens KLOVN!, Johan F. Krarups KENNETH
KANIN med flere andre, som jeg er uretfærdig nok til ikke at orke også
at remse op.
Eneste lyspunkt blandt de "gennemgående" serier (de, som er med i
både nr. 16 og 17...) er Frederik Risoms STRIBERIER. Den er til
gengæld dybt professionel og herligt, hylende morsom - en af de bedste,
nye danske tegneserier, jeg har set meget længe (se eksempel herunder).
I nr. 17 er der også en god, lidt længere serie af Ole Comoll ("Ham
Sangeren") med en finurlig pointe, og en enkelt side ("Kejserens nye
Klæder") af Henrik Rehr, der er værd at læse.
Hovedindtrykket er, at det er for kedeligt, noget i retning af "Ude og
Hjemmes Tegneserier" (afløseren for Skipper Skræk ...) med kun
humoristiske serier - eller måske som Serie-Magasinet i dets absolut
dårligste stunder efter Carsten Søndergaard havde overtaget
redaktørposten.
Nu skrev jeg lidt syrligt om bladets status som gratis og
reklamefinancieret - men man må indrømme, at reklamerne følger
konceptet og er noget ud over det sædvanlige. En reklame for "Animation
Workshop" på "The Drawing School" får selskab af proklamationer som:
"Er du Star Trek-entusiast? Det er vi!" med løfte om "Kun 799,50 pr.
sæson". Og på tegneseriesiden er der som sagt lyspunkter, dels
i Comolls og Rehrs bidrag til nr. 17, dels i Frederik Risoms
pragtfulde STRIBERIER, som er af de oplevelser, der er med til at gøre
livet lidt mere værd at leve og Danmark lidt mere værd at leve i.
Ser jeg bladet en anden gang, vil jeg samle det op igen - dels på grund
af Risoms bidrag, dels for at more mig over reklamerne. Og i mellemtiden
håber jeg så, at redaktøren og/eller de øvrige tegnere har
oppet sig gevaldigt!
Free Comics nr. 16 og 17. Uddeles gratis, bl.a. i boghandler og på
caféer. Årsabonnement: Kr. 350,-, bestilling på www.freecomics.dk. Kan også
læses online.
[ agger, Sun 17 Apr, :20:41:
/tegneserier] -
kommentar(er) -
link
Sin City
Er der mon andre end mig out there, som holder af
Frank Millers
tegneserier?
I så fald synes I måske også, det er spændende med den nye
filmudgave af Sin City
- mon den kan leve op til sit forlæg?
(I egentlig forstand kan den naturligvis ikke - en tegneserie er noget
helt andet end en film,
og dens særlige stemning kan altid kun tilnærmelsesvis, aldrig helt,
omplantes til et andet medie.)
Vel, uden at have set den er der
her en sammenligning mellem
tegneserien og filmen,
billede for billede - og om ikke andet må man sige, det ser
overbevisende ud!
Via
La
Petite Claudine.
[ agger, Thu 31 Mar, :21:18:
/tegneserier] -
kommentar(er) -
link
Ny superhelt: The Golem
Ny
israelsk superhelt på kabbalistisk grundlag, kendt som
The
Golem. Eller, som det forklares
her:
Israel's first "nanotechnology-powered" superhero is now
available in English at ynetnews.com.
Cartoonists Eli Eshed and Uri Fink collaborated on "The Golem," which
is a perfect name for the product of science gone awry.
Golems are clay creatures of Jewish legend brought to "life" by
rabbis who can master the correct Kabbalistic incantations. Mary
Shelley was said to have been inspired by them when she created
Frankenstein. The most famous of these Jewish Frankensteins was the
17th century Golem of Prague, created out of clay and brought to life
with one word, "emet" ("truth"), placed on its forehead by Rabbi
Jehudah Loew.
En superhelt drevet af kabbalistisk (humoristisk) nanoteknologi, mao.
Check it out! Via
BoingBoing.
[ agger, Mon 28 Mar, :21:47:
/tegneserier] -
kommentar(er) -
link