God undervisning fremfor bevidstløse tests

Jeg troede egentligt de nationale test i folkeskolen var indført for lang tid siden – men tilsyneladende har VK siddet og nulret tommelfingre og har først nu fået indført deres rangordning af elever. Et sæt fuldstændigt overflødigt og skadelig test, der ikke har andre formål end at gøre små børn til regne- og læsemaskiner, der er rigtig gode til at tage test, men ikke føler nogen glæde eller iver for at lære. Samt naturligvis et værktøj så de rigeste forældre kan sikre at deres børn ikke skal gå sammen med børn, der ikke kan finde ud af at blive testet.

Nationale test har intet grundlag i pædagogisk viden eller forskning – men er udelukkende et ideologisk korstog fra V og K. Nu skal der testes så vi kan få stemplet nogle børn som tabere, så de får en dårligere oplevelse af deres skolegang. Herligt. Som om lærerne ikke ved hvem der kan læse og skrive. Verdens bedste folkeskole findes i Finland, og de benytter ikke i nærheden af så mange tests. Det er derimod meget benyttet i diktaturer såsom Singapore – regeringens forbillede når det gælder folkeskoler.

Nogle forældre er heldigvis bekymrede for deres børns skolegang og deres glæde ved at gå i folkeskole – og har startet en protestbevægelse – jeg kan kun anbefale alle at støtte dem.

link til forældres kamp for en god folkeskole

ps. I øvrigt bemærkelsesværdigt hvordan alting med en såkaldt “liberal” regering, ender med tvang.

One thought on “God undervisning fremfor bevidstløse tests”

  1. Hvis 9/11 ikke var sket (og der ikke havde opstået andre undskyldninger for at starte en ny “verdenskrig” og ændre international politik radikalt), så ville George W Bush være blevet husket for at være den person, som smadrede USAs uddannelsespolitik. Hans “No Child Left Behind”, som blev indført i Texas og derefter forsøgt udbredt til resten af landet, var en gigantisk katastrofe. Børnene lærer udelukkende at tage tests, men lærer ikke at forstå noget. De får undervisning i test-tagning og ikke i de emner, som testene går ud på. Undervisere og skoler straffes, hvis børnene ikke består testene, så der er ikke tid til andet end at undervise i hvordan man kommer igennem testen. Resultatet er -- udover et smadret skolesystem, hvor de skoler der har færrest ressourcer får endnu færre -- at børnene kommer i College/universitet og ikke er i stand til at analysere, forstå og tænke selvsændigt, de kan ikke løse problemer eller finde ud af hvor man får information. Alt de kan er at lære udenad og bestå tests.

    Og det er åbenbart endnu en tåbelighed, som den danske regering vil kopiere, uanset at den har været forsøgt og påviseligt var direkte skadelig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.