– fordi tiden kræver et MODSPIL

30. Dec 2005

Tørklæder - fra en lidt anden vinkel

 
Mikkel J. Andersen skriver på desinet.dk, en hjemmeside om sydøstasiatisk kultur, om den "kulturkamp" mellem det "traditionelle" og det "moderne" i den enkelte familie, som er en naturlig følge af kulturmødet - og kommer i en længere artikel bl.a. ind på, hvorfor det er helt misforstået at ville redde de unge piger fra det "undertrykkende" tørklæde:
Et ungt menneske skal nægte sin biologi og være dydig som en nonne eller munk. Samtidigt skal man levere en god uddannelse som hjertekirurg for ikke at blive shipped off til den første halvfede uncle i en billedramme med plasticwrap, hvor auntie savler og siger: 'Oooooooh hanjjeee a sweet one! Dont u think?' fordi farmand ikke gør sin pligt i soveværelset. Man kan så fra modsat side indvende, at det er onde drifter som naturen (eller Gud?) har nedlagt i os, men det gør ikke sagen nemmere. Paradoksalt bliver det, når det går op for en, at brødrene ofte gerne fløjter lidt rundt og springer på blondiner - desi or real whiteones - og det nærmest ses som drengestreger. (Det er så her alle med anden etnisk baggrund - eller 'perkerne' - altid beskyldes for kvindeundertrykkelse). Tricket for pigen er ligefor, noget som ikke en eneste integrationsmedarbejder eller skolelærer åbenbart fatter i Europa: Tørklædet kan få the auntienetwork lidt på afstand. Sagen er simpel - lidt mere religiøs attitude giver cool cash på frihedskontoen ...
Sagt på en anden måde: Tørklædet kan signallere pigens egen kulturelle identitet overfor omverdenen, og samtidig fungere som en forsikring overfor en ofte meget konservativ familie, der kan befri hende fra diverse snagende spørgsmål og sikre en langt større bevægelsesfrihed.

Mon ikke det selvsamme trick gennem årene er blevet brugt af utallige piger fra traditionelt kristne danske hjem?

Dette blot som endnu et eksempel på, at tingene ofte er mere komplicerede end de umiddelbart ser ud, og at det ikke hjælper meget at komme galende om "kvindeundertrykkelse", hvis man hverken kan eller vil forstå, hvad det egentlig er, der foregår.

Mikkel J. Andersen konkluderer tværtimod, om netop tørklædet:
Sagen er simpel - lidt mere religiøs attitude giver cool cash på frihedskontoen, måske fordi mom and dad ikke altid er verdens bedste muslimer ellers satgurjeees hele døgnet rundt. Konklusion: Vi er alle mennesker og biologiske væsener, eller: Det er ikke mennesker muligt at dømme folk og ophøje sig selv til dommere over, hvad godt og ondt er. ALLE profeter har fremhævet skøger og kriminelle som bedre mennesker end diverse selvfede rettroende, der fusker i porten. Det er netop derfor profeterne blev opfundet. Man kan så sætte de moralske i familien i skak med en hellig bog under armen. Så 'danskere' eller gorey (som mig), der læser dette, jeg er ked af at skuffe jer: Et tørklæde er det fornemste våben en muslimsk pige har i sin kamp for rettigheder.

Kommentarer: