– fordi tiden kræver et MODSPIL



09. Feb 2007

De fortabte sjæles ø

 
De fortabte sjæles ø
Der er langt imellem danske film i den fantastiske genre, det er svært ikke at mene: For langt.

Der er også langt - horribelt, tænderskærende og fortvivlende langt - mellem gode danske børne/ungdomsfilm. Sidste års Tempelriddernes skat var i mine øjne et lyspunkt i så henseende, en enlig svale af en godt fortalt, spændende historie med at Indiana Jones-lignende adventure-tema.

De fortabte sjæles ø er et eksempel på det første, men desværre ikke på det sidste. En film i den fantastiske genre på kanten mellem gys og adventure, javel... men ikke nogen god børne/ungdomsfilm. Det er overhovedet ikke nogen god film.

I det 19. århundredes København overvinder en hemmelig loge ("Logen til Bekæmpelse af Det Onde") en frygtelig, navnløs Necromancer (udtales, så det rimer på cancer eller panser).

Vi springer frem til nutiden, hvor teenagepigen Lulu flytter ud til en dødssyg flække ved havet sammen med sin mor og utålelige lillebror.

Pludselig forandrer hendes verden sig, da lillebroderen bliver besat af Herman Hartmann, der var med til at besejre Necromanceren og mistede sin hustru Linnea i denne kamp.

Hartmann og Lulu opdager sammen med teenagevennen Oliver, at Necromanceren er genopstået og huserer på den nærliggende Munkeø, idet han trækker de dødes sjæle ud af dødsriget for at lokke eller narre dem til at fortælle ham hvor de har skjult deres skatte, hvorefter han gemmer dem i små, lysende flasker på sin reol.

Necromanceren er dog en formidabel modstander, der råder over både et dresseret fugleskræmsel og en kvindelig dæmon, der ikke kan tåle mørke (?), og tilskueren holdes til det sidste i åndeløs spænding om udfaldet på det drabelige, skæbnesvangre opgør ...

Eller også gør han ikke. For at parafrasere en nylig artikel på Boing Boing: How many ways doth this film suck.

Det 19. århundredes København kendetegnes åbenbart ved, at folk i sjove kostumer taler opstyltet og langsomt til hinanden, mens selve dramaet - det, man er kommet i biografen for at se - fremstår teatralsk og totalt uoverbevisende.

Dialogerne er noget af et kapitel for sig selv: Herman i den otteårige Sylvesters krop taler som sagt langsomt og med lange ord, men det 19. århundredes dansk tror man ikke på, det kan forestille. Flere af dialogerne er ugrammatiske - ikke ugrammatisk som i "talesprog", men ugrammatisk som i "dårligt skriftsprog" - det er lidt morsomt at høre skuespillerne sige noget, som både er grammatisk forkert og som samtidig ingen nogensinde ville sige, fordi det ikke er sprogret.

Gyserhistorier er altid ender, der i sidste instans kan virke som "røverhistorier" og involvere en vis "suspension of disbelief", men denne her tager kegler hvad angår mangel på troværdighed: I forrige århundrede havde "Logen til bekæmpelse af Det Onde" åbenbart flere hundrede medlemmer i København, der dog blev hastigt decimeret i kampen mod den forfærdelige Necromancer (som rimer på Panser) ...

Necromanceren kan skyde lyn ud fra sine hænder og gør det hele ... ja, hvorfor? For at tvinge de dødes hemmeligheder fra dem, åbenbart - og så naturligvis, fordi han er Ond, hvilket i denne films sort-hvide univers tydeligvis er forklaring nok.

Skuespillerpræstationerne er ikke noget at skrive hjem om - jeg har ikke lyst til at sige noget ondt om børneskuespillerne, fordi det til syvende og sidst ikke er deres ansvar at få det hele til at fungere og fremstå troværdigt - men for helvede, hvor det dog ikke fungerer! Instruktøren burde ærligt talt have kendt sin besøgelsestid her og i det mindste have insisteret på at blive ved, til det fremstod blot nogenlunde hæderligt.

De voksne skuespillere Anders W. Berthelsen (Herman), Nikolaj Kopernikus (den clairvoyante Richard) og Lars Mikkelsen falder dog også alle helt igennem. Om de kunne have fået meget mere ud af de tåbelige dialoger, de er blevet udstyret med, er selvfølgelig en anden sag - men godt håndværk kan man ikke beskylde dem for at levere.

Lyspunkter? Fugleskræmslet leverer et par rimeligt effektive "hjælp-monstret-er-efter-os"-sekvenser. Og nogle sekvenser er æstetisk flotte, så der er nogle pæne billeder indimellem. Mange af vittighederne vil tiltale et børnepublikum, men ingen af dem er intelligente. And that's it.

Der er langt imellem danske film i den fantastiske genre, det er svært ikke at mene: For langt.

Hvis denne her film skal sætte standarden, er det dog endnu sværere ikke at mene, der ikke er langt nok. En tåbelig historie, ufærdige dialoger, manglende instruktion, elendige skuespillerpræstationer og generelt uoverbevisende setup - hvor meget dårligere kan det snart blive?

Føj - det er en ommer!

DE FORTABTE SJÆLES Ø, Danmark 2007. Instrueret af Nikolaj Arcel med manuskript af Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg. Premiere i dag, d. 9. februar 2007. FRARÅDES! - sky og undgå den, hvis du kan.

Kommentarer:

toelle skrev:
21/02/2007 19:31:49

Hva' fanden har i gang i? Den er squ da et mester´værk af en dansk eventyrfilm...

Carsten Agger skrev:
21/02/2007 22:10:13

Det er rigtigt, at den har større production values og hermed bedre effekter, end vi så vidt jeg ved har set tidligere i dansk film.

Men der skal desværre mere til - vi kunne passende begynde med et intelligent manuskript, gode dialoger, dygtige skuespillere og et ovebevisende cast. DE FORTABTE SJÆLES Ø har ingen af delene, og derfor er den - på trods af sin teknisk set meget polerede stil - et monumentalt flop.

Og for alle andre end de danskere, der er så stolte over, at "vi" også kan lave sådan noget, er det desværre kun alt for let at se.

Leon skrev:
22/02/2007 02:29:42

Carsten. Det er en fucking børnefilm, du har set. Hvor meget originalt plot var der i Kaj og Andrea, eller TeleTubbies for den sags skyld??? Tjek lige genren på den film du skal anmelde næste gang.

Carsten Agger skrev:
22/02/2007 06:52:21

At det er en børnefilm er ikke nogen undskyldning for ikke at gøre det ordentligt, og da slet ikke for ikke at have en intelligent historie.

Se blot på Astrid Lindgren - eller Brødrene Grimm, eller Anders And og de firkantede æg - eller for den sags skyld på Disney-ting som Snehvide, Tornerose, Pinocchio. Eller blot på Tempelriddernes skat, som uden at være et mesterværk fungerer langt bedre.

rasmus skrev:
25/02/2007 23:16:45

A tøws de woer æj oukej fiim, bett Sigrid vaer møj imp'nert.

Line skrev:
09/03/2007 21:55:22

Jeg synes det er en genial god film!

CloneAge skrev:
23/03/2007 17:11:48

Jeg vil sige at det er spørgsmål om man er underholdt efter at have set filmen. Jeg går ud fra, at ser man en film, så vurdere man den også ud fra om man er underholdt eller ej. Jeg kan i ikke bruge kritik, som fylder lidt over en A4-side (med tilhørende billede) med en andens synspunkter, til ændre min mening. For de mangler ved dialog, skuespil osv. som nogle mennesker ser i denne film, så jeg måske ikke før nu, men det ændre ikke det faktum, at jeg var imponeret da jeg gik ud af biografen. Dog vil jeg så sige, for også selv at sammenligne med en anden film, at jeg ikke engang var halvt så imponeret over "Tempelriddernes Skat" som jeg var med DFSØ. Jeg synes det er synd at de gør det hele værre ved at lave en 2'er. Men som sagt er det ikke et spørgsmål dialog, skuespil, instruktion, effekter osv. men et spørgsmål om man nu er underholdt når man går ud af biografen. (og for at sætte et positivt punktum for filmen, så klappede salen af børn og voksne da filmen var slut, og kan ikke sige at det er tit at jer hører en klapsalve i en biograf)

hgn njh skrev:
30/03/2007 02:28:15

sumndirfdj y fkkdkdx chf dsjhdj weujs dhh dheyh at de r dncn vjfjfkj djfmj xncnfj v,mrk xcjcu gnmxczjm vnjdej cvi vnksdfyvhiu c,mfclx klkcov dcmcnjkzxmc xdiodjmn jfvjfckm jncjncfj xncjjsn hfgjrkmcfj ncfjmdn dfj ncnglovmfkklf vmvkork

RoOjTuUs skrev:
30/03/2007 02:28:54

har set den den er så good vil se den igen og have den på dvd ja det vil jeg

. Nátáshá skrev:
30/03/2007 02:30:01

. Haar Ekh Set Den men vil GODT !! :D

markus skrev:
30/03/2007 02:36:55

den er bare super fed

Carsten Agger skrev:
30/03/2007 02:57:10

hgn, Roojtus, Natasha og Markus:

Det kan godt være, I synes den er god, men jeg synes altså, som der står i anmeldelsen her. :-)

Kan i have en god dag ude på Holbergskolen!

P. Dogg skrev:
31/08/2007 10:07:39

Du skal ikke tage dig af de andre kommentarer, for de er alle blevet hypnotiserede af Nicolaj Arcel til at sige at de kan lide den her film.. det kan godt være den er til børn ja, men det er ikke en undskyldning for at lave dårlige film. Skuespillet var helt ekstremt utroværdigt (især hovedrollen), og skurken var totalt karikeret og kedelig (for ikke at sige tyvstjålet).. Den eneste grund til at folk er så vilde med den her film er fordi den er dansk, hvis den kom fra Hollywood ville alle være røv-ligeglade.

nuta andersen skrev:
05/11/2007 15:15:10

jeg vil gerne vide om de har sommer ferie og om hvor lang tid de har bruget på den film

Akademikeren skrev:
01/03/2008 15:08:42

Æh. Hvem fanden er død og udråbt dig til filmanmelder. Mage til makværk skal man lede længe efter. Hvad med om du krøb tilbage under din sten - og overlod filmanmeldelse til folk, der har forstand på film?

Carsten Agger skrev:
01/03/2008 15:25:30

Dette er min hjemmeside, hvor jeg skriver, hvad der passer mig helt uden at påstå, jeg er filmanmelder!

Men ellers har du helt ret: Mage til makværk som "De fortabte sjæles ø" skal man lede længe efter.

Rune skrev:
30/03/2008 06:22:18

Har lige set filmen, og havde egentlig lidt høje forventninger til ud fra, hvad man har læst i diverse anmeldelser. Men uha da, for en forfærdelig film. Helt igennem rædselsfuld. Effekterne er flotte efter danske standarter - og det er så det mest positive, der er at sige om filmen. Hvis den havde været amerikansk ville den være blevet slagtet herhjemme, men man beskytter jo sine egne! På niveau med en film, som The Dark is Rising. Helt enig med anmeldelsen.

Det en ommer, capish? skrev:
09/01/2010 10:30:42

Genialt skrevet, har lavet en anmelelse om filmen, og jeg kan ikke give dig nok ret i din begrundelse. simpelthen et mesterværk af en anmeleldse (<--- måske ikke stavet rigtigt, men skal man nu også det?). Jeg er langt mere til engelske film, meget mere action, grafik, animation, storts set alt er bedre. Jeg vil meget gerne læse flere anmeleldser fra dig Hilsen en meget enig læser

Skriv kommentar:

Angiv linjeskift ved <br> eller <p>. Du kan formattere teksten med <i>...</i> (kursiv) eller <b>...<b> (fed), ligesom du kan angive links med <a href="http://dit.link">...</a>. Andre HTML-tags kan ikke bruges.
Feltet "URL/Email" skal udfyldes, men du må gerne "camouflere" dig, hvis du ikke vil skrive din rigtige adresse.
ANTI-SPAM: Sæt et flueben i checkboxen for at angive, at du er et menneske og ikke en spamrobot.
 
Name:
URL/Email:
Comments:
ANTI-SPAM: Markér denne box/Please check this box.