– fordi tiden kræver et MODSPIL



09. Apr 2006

Dil se..

 
Dil Se..
Hvad er terrorisme, og hvornår er der i stedet tale om frihedskamp og en reaktion mod (fjendens) terror? Hvornår er en sag så vigtig, at den er værd at ofre livet for?

Og hvad gør et menneske til terrorist?

Hjælper det at have set din storesøster blive voldtaget mens soldaterne brændte jeres landsby ned, og hun ligger dér og skriger og råber: "Løb, løb!", og du er alt for bange et lille barn til at løbe nogen vegne, før det er alt for sent?

Hvornår er der tale om heroisk frihedskamp, og hvornår om magtspil, kynisk manipulation og udnyttelse af godtroende og nødstedte mennesker?

Alt dette er vigtige og mildest talt aktuelle problemer, og i Dil Se får hovedpersonerne flere svar på disse spørgsmål, end de kunne have ønsket sig.

Den indiske journalist Amar Varma (Shahrukh Khan) tager til en unavngiven delstat i det nordlige Indien for at dække optakten til festlighederne i anledning af 50-års-jubilæet for Indiens uafhængighed for en landsdækkende radiostation.

På vejen derop tvinges han til at vente på en øde jernbanestation, hvor han kort møder den smukke unge Meghna (Manisha Koirala), der reagerer meget afvisende på hans spørgsmål og pludselig forsvinder.

Vel ankommen interviewer han folk om de fremskridt, Indien har gjort siden uafhængigheden og møder alt andet end begejstring:
- What freedom? We have no freedom.

- Village leaders got only more powerful and started fleecing us.

- The central government threatens us and keeps us cowed down. Atrocities are inflicted on the poor and innocent. And you say that we are free! Is this what freedom means?
Under sit arbejde møder han Meghna igen, fascineres af hende og begynder at forfølge hende, indtil hun slipper af med ham ved at påstå, at hun er gift.

Da to af hendes brødre senere bortfører ham, gennembanker ham og efterlader ham mere død end levende på en bjergskrænt, går det op for ham, at det ikke er sandt; og han forstår, at han elsker hende og ikke kan glemme hende.

Tilbage i Delhi presser hans familie på for at han skal stifte familie, og til sidst går han med til at gifte sig med den smukke Preeti (Preeti Nair). Netop som forlovelsen fejres og brylluppet planlægges, dukker Meghna op igen og beder om hjælp: Hun og hendes søster er strandet i Delhi og er netop blevet sagt op fra deres lejlighed, kan han hjælpe?

Modvilligt og nysgerrigt skaffer han hende et job ved sin radiostation. Amar opsøger hende, splittet mellem sin kærlighed til hende og familiens og Preetis forventninger, og fuld af bange anelser over hendes egentlige mål.

Hun nægter at svare på hans spørgsmål om, hvor hun kommer fra og hvorfor hun dukker op netop nu, og trods sine tvivl lader han hende og søsteren bo i sit hus.

Mere vil jeg ikke sige om filmens handling: DIL SE er ikke en film med en overraskende slutning, men det er en film, der udvikler sig overraskende og meget foruroligende.

Det er samtidig en meget smuk film fuld af sneklædte bjerge, små bjerglandsbyer og smuldrende antikke ruiner og en stærk spænding mellem den idealistiske og naive unge journalist og den hemmelighedsfulde, tavse og stærke Meghna.
Dil Se..
Det er dog ikke en film uden fejl: Første halvdel indeholder (this is Bollywood: What else is new) en række sange, der ikke er ordentligt integrerede i handlingen og virker underligt påklistrede.

Slutningen kommer som sagt ikke som nogen overraskelse, og det er formentlig med fuldt overlæg - som i en græsk tragedie, hvor intensiteten og spændingen vokser, efterhånden som vi nærmer os det uundgåelige.

Men man kan godt spørge sig selv, om ikke den kan ses på lidt for lang afstand, og dermed er med til at gøre filmens anden halvdel en smule kedelig og forudsigelig.

Når det så er sagt, er jeg også nødt til at tilføje, at ovenstående referat af handlingen (og det af hensyn til folk, der endnu ikke har set den) ikke på nogen måde yder filmen retfærdighed, og at det rent visuelt er en af de smukkeste og mest fascinerende film, jeg længe har set.

Politisk er den nådesløst klar i sin kontrast mellem den priviligerede og trygge verden i modsætning til den krigshærgede og ødelagte:
If you can't answer our struggle, if you can't give us justice ... Is it a crime to ask for justice?

Little kids wield guns and their parents don't stop them. Why? Because it makes no difference if they die! There's no other way to survive.
DIL SE betyder "med hjertet", og det er også, hvad den handler om: Hvad gør vi, og hvad vil vi, og hvad er vi nødt til at gøre, i vore hjerter? Og trods dens fejl er det også sådan, den skal ses: Med hjertet, uden fordømmelse.

DIL SE..; Indien, 1998. Instrueret af Mani Ratnam med manuskript af Mani Ratnam og Tigmanshu Dhulia. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller i Basar Vest, Århus.

Kommentarer:

Skriv kommentar:

Angiv linjeskift ved <br> eller <p>. Du kan formattere teksten med <i>...</i> (kursiv) eller <b>...<b> (fed), ligesom du kan angive links med <a href="http://dit.link">...</a>. Andre HTML-tags kan ikke bruges.
Feltet "URL/Email" skal udfyldes, men du må gerne "camouflere" dig, hvis du ikke vil skrive din rigtige adresse.
ANTI-SPAM: Sæt et flueben i checkboxen for at angive, at du er et menneske og ikke en spamrobot.
 
Name:
URL/Email:
Comments:
ANTI-SPAM: Markér denne box/Please check this box.